سه‌شنبه، تیر ۲۹، ۱۳۸۹

جواز اسلام

در جمعی از دوستان نشسته بودیم.چای بود و گپ بود و از هر در سخن زدن. دوستی گفت راستی شنیدید فلانی (نفر یکی از چهره های مطرح در سطح کشور بود) رفته بالای زنش زن گرفته ؟ تقریبا هم همه می دانستند به جز من . و بعد هر کس فحشی نثار طرف کرد که چرا این آدمها این طوری هستند. تا به جایی می رسند. زن دوم و زن سوم و ... که ناگهان از میان جمع دوستی دارای فوق لیسانس علوم سیاسی و کمی نفوذ اجتماعی بلند شد و گفت چه اشکال دارد . حق اش است. اسلام تا چهار تا را اجازه داده .این خانم این را گفت و دهان ما از تعجب باز ماند. دیگران شروع کردند به تبصره و ماده و فقره که زن بر علیه زن گپ می زند و ...
...

۱۶ نظر:

رحیمه گفت...

سلام عزیز
امیدوارم در بامیان به خوبی و خوشی باشی.
وبلاگت را دیدم و از خوتندنش لذت بردم
متاسفانه فرهنگ مردم ما تحصیل کرده و غیره نمیشناسد .
وقتی در جامعه ای بسته بزرگ شویم با اعتقادات و تفکرهای بسته نتیجه اش همین میشود . که این اقا می فرماید .
چون هنوز بعضی از تفکرات و سنت های قدیم با زندگی امروز را نتوانسته تحلیل و هضم نماید .
سبز باسی و مانا
رحیمه

ناشناس گفت...

سلام بر صاحب طلسم معجزت!
اگر اشتباه نکنم سرکار عالی را از دوران حلقه داستان نویسی در دری بشناسم. دخترکی کوچکی بودی و جویای نام. اکنون خوشحالم که خوب می نویسی و برای خودت کسی شده ای.
اتفاقی امروز نوشته های خوبت را خواندم.جدا از زیبا نویسی ات، فکر می کنم از اسلام دلی خوشی نداری. مثل بسیاری از افغانستانی ها و تحصیل کرده های افغانستان که هر روز به نام دین از دست مولوی و ملا و محتسب وچه می دانم ... زجر می کشند. اما مشکل یک چیزی دیکر هم هست. تحصیل کردگان ما به سطحی نگری و سستی عادت کرده اند.تحفه ای را که دیگران با تبلیغات علیه فرهنگ و اندیشه ما ارایه می کنند، بی چون و چرا می پذیرند اما حاضر نیستند دو کلمه در باره اسلام بیچاره که خود در بند رادیکالیسم منحرف گرفتار آمده، تحقیق کنند. به نظر شما این همه بمب و سلاح پیشرفته را القاعده و ملاعمر در غارهای تورابورا تولید می کنند؟ یا در کارخانه های لندن و صحرای نوادای ایالات متحده؟به نظر شما مایکل سمپل که یک چهره شناخته شده در بامیان است دوسال قبل با لاری های پر از دالر و اسلحه در هلمند و در میان طالبان چه می کرد که از کشور اخراج شد؟ چه کسی امروز میخواهد ملا عمر را از لیست سیاه جنایتکاران حذف کند؟اصلا چرا از اول ملا عمر سازی کرد و طالبان و القاعده را به وجود آورد؟ آیا ملاعمر اصلاح شده است؟ یا سیاست و تاکتیک مبلغان دموکراسی تغییر یافته؟ به نظر من تمامی این درگیری ها از هر طرف سر لحاف ملا نصرالدین بیچاره است. فقط کاسه ها و کوزه ها بر سر اسلام خراب می شود بدون این که کسی از او بپرسد آیا براستی حق و حقوق زن بامیانی را تو تلف کرده ای؟ تا بیچاره در جواب بگوید: خیر من هرگز به بامیان پا نگذاشته ام. کسانی در بامیان و بسیاری جاها به صورت قلابی و دزدکی بنام من عمل می کنند و کردار زشت خود را به اسم من ثبت می نماید.
دوست قدیمی! کمی تامل بد نیست. تو هم یک مسلمان زاده ای و حد اقل این میراث بر تو این حق را دارد که یک بار دیگر آن را باز شناسی کنی و ببینی که گره کار در کجااست؟
موفق باشی

ناشناس گفت...

سلام
مشکل نیست اسلام اجازه داده است دیگه پس شما چرا بخیلی می کنید.
این که کار خوب نیست زن مرد حق دارد که 4 زن بیگیرد.

ناشناس گفت...

سلام بتول جان
همیشه ما زنانها هستیم که به همدیگر خیانت می کنیم
وگرنه حتی اگر نه تنها دین اسلام بلکه قانون طبیعت هم اگر بود مرد نمی توانست بیشتر از یک زن رو پیدا کند
حالا این دوست مثلا روشنفکر ما که ادعای اعتلای دین اسلام رو می کنه بهتر است برود و سالهای بر باد رفته که درس خوانده ولی هنوز رشد عقلی پیدا نکرده رو جبران کند

ناشناس گفت...

خواهر گرامی سلام !
به نظر من اسلام اجازه چهار زن نداده است بلکه بیش از یک زن را جایز نمیداند چون در قرآن شریف آمده است فانکحوا من النساء مثنی و ثلاث و رباع و ان خفتم الا تعدلوا فواحده : یعنی از خانمها برای خودتان زن را به نکاح بگیرید دو تا ، سه تا و چهار تا اما اگر قدرت عدالت را ندارید ، باید یک زن را بگیرید.
حال شما بفرمایید که کدام مردی میتواند هم از نظر مادی و هم از نظر معنوی عدالت و مساوات بین زنان خود میتواند داشته باشد و اگر هم داشته باشد در قلب خود نمیتواند هر دو زن را به یک اندازه دوست داشته باشد و این خلاف عدالت است . پس در نتیجه اسلام هم بیش از یک زن را جایز نمیداند.
محمد تقی دانش
www.qanonmandi.blogfa.com

R. Muhammadi گفت...

سلام خانم محمدی
امیدوارم در کمال صحت و سلامتی روزگار را به خوشی سپری نمایی.
محمدی عزیز، در نوشته های شما یک نوع فیمینستی بیداد می کند، چرا؟

ناشناس گفت...

اگر او با عشق همسر گرفته بود الان زن دوم سوم نمیگرفت

ناشناس گفت...

اگر به دبد واقعگرایانه به اسلام نگا کنیم اسلام هم مزیت های دارد و هم نواقص. اسامه بن لادن مفکوره تروریستی اش از کجامنشا میگرد و از چه سیراب می شود؟طبعا از قران سوره توبه را بخوانید و باکارهای بن لادن مقایسه کنید وانگاه قضاوت کنید که ایا بن لادن وملا عمر و..خلاف انجه در سوره توبه گفته شده عمل میکند و یا مطابق به ان. ازطرف دگر می بینم که افکار صلح جویانه مولانا وصد ها عارف مسلمان دیگر که مهربانی و محبت درگفتار شان موج میزند نیز از قران سیراب می شود. امیدوارم که اسلام گرایان روزی به این واقعیت اعتراف کنند که بعض احکام قران درمورد زنان مثلاتعدد زوجات شهادت و ارث نواقص دارد که روند زندگی مدرن این نواقص راهر روز بر جسته تر میکند و نیز این واقعیت تلخ را بپذیرند که با گفتن این کلمه که فلان شخص اسلام را درست نفهمیده یا مسلمان واقعی نیست نمیتوانند خشونت ها و تبعیض های که در قران به ان دستور داده شده کتمان کنند واسلام را دین یکسره صلح وبشر دوستانه چلوه دهند .خلاصه:به نظر من بن لادن و ملا عمر به همان اندازه مسلمانندکه دکترسروش وحامد ابوزید می باشند متنها اولیها بخشهای از قران محکم گرفته خودرا به پیاده کردن ان متعهد می دانند وبخشهای دگر رایا بکلی رها کرده اند یا کم اهمیت جلوه میدهند و دومی ها بر عکس انچه را انان محکم گرفته کم اهمیت جلوه داده ویا میدهندو می کوشند که اسلام را با تفکر مولانا و ابن عربی که مهربانی الفت و عقلانیت است برای مردم عرضه نمایند. درحالیکه اسلام می تواند منشا هردو تفکر باشد که درین صورت بعید به نظر نمیرسدکه از اسلام خشنوت وتبعیض بطراوت و هم مهربانی و الفت. می تواند زن ستیز باشد و می تواند انسان را بصورت مساوی مورد تکریم قراردهد یعنی این دو خصیصه در متون عقدتی اسلام نهفته است

تفنگدار گفت...

شنیده اید که تا حالا مردی سنگسار شود؟

پرنسس گفت...

جای تاسف است که زنان به اصطلاح درسخوانده ی کشور ما هنوز نتوانند مشکلات زن را برای خودشان هجی کنند. و برای فرار از این ناتوانی شان سر تسلیم فرود می آورند و به خواسته های قرون جهالت گردن می نهند. متاسفم برای این زنان. موفق باشید.

سعید. پاکدل گفت...

در اسلام احکام فراوانی است که فقط برای برخی افراد و در زمان ها و شرایط خاصی مجاز شمرده شده است. مثلا پیامبر 9 یا 11 زن گرفت. حالا اگر مردی با استناد به سیره ی پیامبر بخواهد 9 زن بگیرد آیا می تواند؟!
مذهب تشیع می گوید نه تنها 9 زن بلکه 2 زن هم نمی تواند بگیرد.
خوب چرا بعضی ها می گویند 4 تا زن می توان گرفت؟!
جواب آن است که در شرایط خاصی مثلا آن قدر زنان بیوه از خانواده های شهید و بی سرپرست و یتیم دار زیاد باشد که اگر هر مرد یک یا دو زن بگیرد بقیه بی سرپرست و بدون شوهر خواهند ماند و هم از نظر جنسی و هم از نظر عاطفی و هم از نظر اقتصادی و معیشتی دچار مشکل خواهند شد پس اسلام اجازه می دهد که یک مرد با بیش از یک زن ازدواج کند آن هم با شرایط خاصی که رعایت عدالت و مساوات در تمامی موارد فوق یعنی: جنسی و عاطفی و معیشتی.
حالا اگر مردی 4 زن گرفت بدون رعایت شرایط فوق مسلما کار حرامی مرتکب شده است ولو خودش زیر بار نرود و بگوید که چون پیامبر(ص) 11 زن داشته و امام علی(ع) 4 زن را اجازه داده پس من هم می خواهم فقط یک زن دیگر بگیرم که بشود 2 تا.
در اسلام احکامی وجود دارد که می توان از آن سوی استفاده کرد.
خوب ممکن است بپرسیم چرا چنین است؟
جوابش را خداوند در قرآن می فرماید و انسان ها را به دو دسته ی عمده تقسیم می کند:
1- آنان که بی مهابا حرام مرتکب می شوند و می گویند عشقم می کشد و می خواهم و می توانم پس هر کاری را که دلم بخواهدمی کنم.
2- آنان که جرات و جسارت دسته ی اول را ندارند و لذا به دنبال یک بهانه و دستاویز هرچند به باریکی یک تار موی می گردند تا کار مورد نظر خود را توجیه کنند.

در اخیر از تمامی دوستان عزیز تقاضا دارم که لطف نموده و خریت بعضی ها را به گردن دین نیاویزند. لطفا

بای تا های

سعید. پاکدل گفت...

جناب آقای ناشناس که از مزیت ها و نواقص اسلام سخن به میان می آوری. لطفا قبل از این که مطلبی راجع به اسلام بنویسی از خودت بپرس بدون این که به دیگران بگویی:
1- چند بار قرآن را ختم کرده ای؟
2- چند تفسیر از قرآن دیده ای؟
3- در اسلام چند نوع فرقه و مذهب زنده و داری پیرو وجود دارد؟
4- با مبانی و اصول اعتقادی کدام یک از آن فرق و مذاهب اسلامی آشنایی داری؟
5- معارف اسلامی به چند بخش تقسیم می شود؟
6- از کتب حدیثی و روایی مذاهب اسلامی کدام یک را مطالعه کرده ای؟
7- از کتب اعتقادی و کلامی و فلسفی کدام را مطالعه نموده ای؟
8- چند بار نهج البلاغه یا صحیفه ی سجاده را مطالعه کرده ای؟

مسلمانانی مثل ما و شما که تعداد کتاب های مطالعه شان از تعداد انگشتان دستشان بیشتر نیست چگونه خود را اسلام شناس می دانیم؟!

اسلام برخی از ما و شما شبیه اسلام کسانی است که اگر یک کشور از وطن دور تر شویم یا مثل سرسید احمد خان هندی سر تعظیم در مقابل تمدن غرب فرود می آوریم و یا مانند سلمان رشدی قرآن کریم را به سخره و استهزا می گیریم.

من شما را نمی شناسم پس هیچ کدام از جملاتم را حمل بر غرض ورزی نفرمایید. صرفا از شما خواهش می کنم که ادای روشنفکران دانشگاه تهران را در نیاورید.
جالب است برایتان بگویم که در تهران -قبل از آمدنم به تاحیکستان- با یک راننده تاکسی هم کلام شده بودم و آن راننده تاکسی حرف از به روز کردن و اصلاح و تجدید نظر در اسلام می زد!!!
می بینید گفتار و کردار ما مسلمانان چقدر سطحی و به مسوولانه است؟!

خدا عاقبت ما و شما را ختم به خیر کند.
انشا الله

ناشناس گفت...

خواهر عزیز بتول جان خیلی زیبا مینویسی و جالب اینکه ازبامیان مینویسی
اما راجع به تکثر ازدواج این مسله ریشه دراعماق رواجهاو سنتها دارد خیلی وفت باید کار کرد که این مشکل حل گردد

زواری گفت...

سلام. برای این جواز صدتا شرط و تبصره هم امده است و ظرفیت حفظ حقوق زن با وجود این جواز هم وجود دارد

SOF!A گفت...

in khanum ke in nazaro dad ehtemalan ashegh nashode o ezdevaj nakarde!

میرنژاد گفت...

سلام بر دوستان،

حقیقت امر این است که گناه در تحصیل و غیر تحصیل نیست، آن خانم فقط در همان ریشته ی که درس خوانده است تخصص دارد،و آن از ابتدا چنین تربیت نشده است که بیداند حقوقی انسانی چیست و یا حقوقی زن ومردچیست؟ و یا دین و مذهب چیست هر روز که نماز و یا قرآن میخواند به زبانی عربی می خواند و هیچ از خدا و دین ومذهب اطلاعی ندارد.

فقط میدانند اگر روسری نداشته باشد به جهنم میرود واگر روسری داشته باشد جایش در بهشت می باشد.
ریشته این مشکلات در سیستیم آموزشی ماست که باید تغیردهیم.