یکشنبه، تیر ۱۳، ۱۳۸۹

یک سئوال و یک جواب

چند وقت پیش یک خانم محقق از یکی از کشورهای خارجی به بامیان آمده بود . او برای تحقیق خود به سراغ زن ها رفته بود و سعی کرده بود با زنهای متفاوتی گفتگو کند. زن بیسواد و خانه دار ، زن تحصیل کرده و خانه دار ، زن باسواد و شاغل ، زن بیسواد و شاغل.
این خانم محقق سئوالات زیادی را از زن های مورد مصاحبه پرسیده بود و جواب های زیادی گرفته بود. اما یک سئوال از تمام زن ها یک جواب مشابه دریافت کرده بود.
خانم محقق پرسیده بود که به نظر شما اسلام برای زن ها چه امتیازاتی دارد ؟
و تمام زن ها ، باسواد و بی سواد ، خانه دار و شاغل همه با هم گفته بودند هیچی!!!!؟؟؟
...

۱۲ نظر:

محمد تقی دانش گفت...

سلام خانم محمدی!
به نظرم این خانمهای محترم به اسلام جفا کرده اند.اسلام برای زنان تمام خوبیها و ارزشهای مادی و معنوی را به ارمغان آورده ولی بعضی از این مسلمانان کوردل و جاهل هستند که زنان را به ظلم و ستم و تبعیض کشانده اند.
عیب از مسلمانان است که چنین عقب مانده اند ولی اسلام مدرن ترین و پیشرفته ترین دین الهی میباشد.
www.qanonmandi.blogfa.com
با احترام

امیرشریف گفت...

مطلب را خواندم
مایلم منبعی را که شمااین معلومات را ازان گرفته اید به ماهم معرفی کنید چون این مطلب خیلی دور از واقعیت به نظر میرسدواگر هم واقعیت داشته باشد
قابل توجه است
پس لطفا منبع را معرفی نمایید

ناشناس گفت...

با سلام
اولا كه اين حرفت درواغ است و ثانيا ارگر راست باشد پس بايد زن از اسلام وداع كند
خواهرم كاري نكن كه حرف دشمنان را در مورد تبليغ هزاره ها از مسيحيت راست كني به ممكن است اين محقق بقول شما حرفي را از روي غرض گفته باشد اما شما چرا بدون تحقيق جيزي را كه او نمي تواند اعلام كند و بگويد مي گويي
بسم الله اين تو و اين زنان باميان بيا سوال خودت از آنها بكن و بعد خواهي ديد كه چنين نيست بلكه بي سواد ترين زن خواهد گفت اسلام براي ما عزت و آمگري و انسانيت آورده اسلام آمده تازن را فاطمه بسازد و زينب و مريم

ناشناس گفت...

به نظر من اسلامی که در افغانستان هست ان چیزی نیست که اول بوده است
و بعد بیشترزنان در دوران تاریک طالبان و کسانی بوده اند که در اسلام افراطی بودند و باعث شده است زنها از خیلی چیزها محروم شود
به نظر من این اسلامی که خانم ها مد نظرشان بوده است واقعا هیچی
اما گفتم ان اسلامی که الان اجرا میشود و قبلا اجرا میشد اسلام واقعی نیست الان هیج کشوری اسلام واقعی ندارد

پس دلیل هیچ گفتن خانم ها درست است

زهرا گفت...

میخواهم اینجا یک نکته را یاد آور شوم خدمت دوستان
من برای آن خانم محقق ترجمه میکردم و شاهد بودم که زنها همین جوابی را که خانم محمدی درج کردند، دادند
اما میخواهم سر دلیل آن کمی حرف بزنم: این گزارش در افغانستان تهیه شده، زنان از اقشار مختلف بوده اند،
این گزارش حاکی از ستم به اسلام نیست بلکه ستم به زنان است، زنان بی سواد ما درک عمیقی از اسلام ندارند فقط میدانند که مسلمان هستندو ممکن چند تا عبارت با عربی شکسته بسته ونادرست هم بلد باشند از جمله شهادتین و ...
با سواد های ما اسلام راهمین چیزی میبینند که به نام اسلام در مملکت ما جریان دارد اسلامی که ناب است و مفاد زیاد برای زنها دارد اینجا نیست، آنها همین واقعیت را دیده و نظر داده اند .
نظر شما چیست؟

پرنسس گفت...

به این مسئله از دو دیدمیتوان نگاه کرد.
1_واقعا اسلام برای زنان افغانستان گنگ و نامفهوم است. چون از وقتی به دنیا آمده اند بنام اسلام جنگیده اند و خون ریخته اند. اسلام برای آنها چیزی جز درد و رنج نداشته است.مسئله ای که برای زنان افغانستان وجود دارد این است که مبادا کودکشان گرسنه و برهنه بماند. نه اینکه اسلام را برای آَنها شرح دهد. آنها خود به خود با این دین آشنا خواهند شد.
_2 اگر بخواهیم بگوییم چرا زنان از اسلام درک ندارند.باید عرض شود که مگر ما خودمان خیلی درک داریم.برای زنان افغانستان اسلام بیش از نیست که سنی و شیعه با هم بجنگند و خون ها بریزند تا دین شان مطرح شود. حال آنکه دین هر دو جناح اسلام است. پس نباید بخاطر ا ینکه هیچ کدام از زنان اسلامی افغانستان جوابی برای گفتن نداشتند آنها را توبیخ کرد و یا برچسب کفر به آنها زد.

سخیداد هاتف گفت...

با سلام ،
این جواب " هیچی" جالب است. بعضی از دوستان فکر کرده اند که چنین پاسخی لزوما به معنای نظر منفی داشتن در باره ی اسلام است. اما واقعیت آن است که گاهی سوالات پرسشنامه یی مجال چندانی نمی گذارند که آدم جواب درستی بدهد. بر این محدودیت عوامل دیگری را هم بیفزایید و تقریبا روشن می شود که چرا آن خانم ها چنان پاسخی داده اند. اگر خانمی بخواهد صادقانه پاسخ بدهد باید واقعا بداند که اسلام برای او چه امتیازی دارد. امتیاز اسلام را در مقایسه می توان به دست آورد. حال ، این مقایسه کار آسانی نیست. مخصوصا برای خانم هایی که تحت نظام اجتماعی ای زنده گی می کنند که آنان را زیر فشار های گوناگون می گذارد مساله سخت تر می شود. و فراموش نکنیم که پاسخ دهنده گان در چنین مواردی در تحقیق مشارکت نمی کنند ، بلکه فقط به سوال ها جوابی می دهند و زیاد در بند آن نیستند که پاسخ شان حتما دقیق باشد. اگر خود محقق هم تمایلی به تحقیق واقعی نداشته باشد و بخواهد بعضی از گزاره های پیشینی خود را به تایید برساند که وضع بدتر می شود.

ناشناس گفت...

با سلام

اول اینکه طرز سوال غلط بوده، ثانیاً اگر از همان خانم مححقق بپرسید که دیگر ادیان برای زنها چی اورده، چی خواهند گفت؟ (اگر آنها تعریف کرده می توانند فقط دلیل اش اینست که باسواد اند و معلومات دارند، و اگر از مسلمانهای با سواد بپرسید 2 برابر انها و عقلانی تر برایش تشریح خواهند کرد)

در اینکه مردم ما بیسواد می باشند و از دین خود معلومات کامل ندارند شکی نیست ولی این محقق فقط جواب هیچی را می خواسته نه چیز دیگر.

اسلام در ذات خود ندارد عیبی
هر عیبی که هست در مسلمانی ماست

ناشناس گفت...

سلام خدمت خواهر ارجمند
من نمیدانم چرا وقتی حرف از اسلام بمیان می آید همه واکنیش نشان میدهد؟ وهمه چی را به سواد ربط میدهند. واقعیت را که فکر کنیم همان هست که زنان جامعه ما درک کرده اند، اسلام عزیز! نه تنها برای زنان که برای انسانیت ظلم کرده، در تاریخ اسلام عزیز! و پیامبرش محمد چیزی جز جنگ، آدم کشی، زن ستیزی و وحشی گری وجود ندارد، دوستان عزیز اگر کدام سفری به کشورهای عربی بخصوص هاشیه خلیج فارس داشته باشند بهتر درک میکنند که همان خاصیت وحشی گری ، زنستیزی، برتری طلبی نژادی، خودخواهی و غرور احمقانه آنها که از دوران آن خدا بیامرز به ارث مانده هنوز در نسلش وجود دارد. چرا ما مدافع اسلام شدیم؟ کدام یک از کشورهای اسلامی به پاسپورت من ارزش قایل هستند؟ تا زماینکه در خانه هستیم و جهان بینی ما به اندازه خانه خود ما خواهد بود، من نه تنها از دین اسلام خوشم نمی آید که از همه ادیان بیزارم زیرا پیامبران دروغ گویان خوبی بودند، اینچیزا را وقتی که از کنج خانه تان بیرن شدید میفهمید. من با جواب تمام آن خانم های مظلوم بامیانی موافقم، زیرا اسلام از مرد، یک چماق درست کرده که همیشه بر سرزن فرود آید. دوستانی که در این جا کامنت ماندید ودارید از اسلام دفاع میکنید، کمی به اطراف تان نگاه کنید چرا چشم بسته، دارید از واقعیت های غیر قابل انکاری که پیرامونتان هست نگاه میکنید؟. برای اینکه کمی روشن شوید تاریخ اسلام را بدون تعصب بخوانید و نگاه کنید که از آن همه جنگ ، آدمکشی ، زن ستیزی و... چی درسی میگرید؟
برای تمام هم وطنان عزیزم آرزوی فکر روشن دارم

میرنژاد گفت...

فکر میکنم بعضی دوستانی سواددار دارد به کسانی که سواد ندارد توهین میکند.من به دوستانی که خودیشان را سواد دار و فهمیده معرفی میکند توصیه می کنم بهتر است به حقوقی دیگران احترام بگذارید.
این یک نظر سنجی بوده است ، و هر شخص آزاد است که آزادانه عقایدش را بیان نماید چونکه یک حق است، و نه ویک وظیفه.

ناشناس گفت...

میسز بتول محمدی! بدان که تو نه بتول هستی ونه محمدی این وبلاگ نیست این مرکز فتنه ودام شیاطین است هر چه دلت خواست ولو توهین به مقدسات ودروغ های شاخدارو سخنان بی مدرک گفته رایی هستی! به فکر غار نشینی زنان بامیان باشید به فکر بیسوادی زنان بامیان باشید به فکر فقر دست وپای چروک خورده زنان بامیان باشیدکه میایید با یک مطلب بی مدرک وآن هم سوال یک زن خارجی که معلوم است کی بوده! به افکار مزدم زهرمیپاشید وبعد هم کسیرا بنام ناشناس میاورید وهر رذالت خواسته باشید درمقام عظمی رسول اکرم ص میکنید. به خدا به این کارها ها کسی به شما تابعیت امریکا نمیدیهد وشمارا روشن فکر نمیگوید. بگذارید بامیان وبامیانی را دیگر زیر تیغ و دشنه سفاکان قرن 21قرار ندیهید. حسین هنر مند

ناشناس گفت...

عزیزان من از آنسوی جهان یعنی از سویدن این پیام را گذاشتم فرق اساسی همان فقر است که زنهای مسلمان را به تباهی کشیده نه اسلام من غیر مسلمانهای را اینجا دیدم که وضع شان بدتر از مسلمانها بود زنهای اینها برای تفریح میاد یک حرفی میزند جارج نادیده های ما را هم جو میگیرد اگر زنهایی افغانستان میخواهد مسلمان نباشد و زندگی غربی داشته باشد باید جوابگوی خودش باشد شا ید منظورم را فهمیده باشید