یکشنبه، خرداد ۰۲، ۱۳۸۹

چوب بدستان بامیان ...

هم اکنون مظاهره ای خشن در بامیان در حال جریان است.
عده زیادی از مردم خشمگین چوب و چماق در دست به سمت ولایت رفتند و پس از سنگ باران ولایت ، قطع نامه ای صادر کرده و خواستار استعفای خانم حبیبه سرابی والی بامیان شدند.
این مظاهره دیروز بعد از ظهر از مسجد رهبر شهید آغاز شده و منجر به تحصن در چوک های بازار و بایه مزاری گردید. تحصن کنندگان دیروز بعد از ظهر و دیشب را در خیمه هایی که برپا کرده بودند و در روی سرک گذراندند و مظاهره خود را امروزبه سمت ولایت ادامه دادند.
چند روز پیش کنفرانسی سه روزه با حضور 11 وزیر و 16 معین وزارت و چندین مقام دیگر دولتی در بامیان برگزار گردیده بود که تنها شرکت کننده از بامیان خانم سرابی والی بامیان بود . شورای ولایتی بامیان پس از اتمام این کنفرانس و آگاهی از برگزاری این کنفرانس در اعتراض به عدم اطلاع رسانی ولایت به شورای ولایتی و دیگران دست به مظاهره و در نهایت تحصن زدند و سرانجام خواستار استعفای والی شدند.
هم اکنون تمامی سرک قیر از انتهای بازار تا میدان هوایی یسته می باشد و هیچ موتر و موتر سیکل و فردی حق ندارد از راه هایی که توسط مردم و مظاهره چیان بسته شده عبور کند.
تمامی دکان های بازار بسته و بازاریان در میان مظاهره چیان هستند.
...
دیروز خانم سرابی به میان مردم رفته و آنها را به آرامش دعوت کرده و خواهان تعیین چند نماینده از بین آنان شده بود تا به گفتگو با وزیران بپردازند اما مردم این را قبول نکردند و گفتند وزیران باید به چوک بیایند و با همه مردم گپ بزنند اما به نظر من این خواسته آنها کمی احساساتی به نظر می رسد.
بهترین راه تعیین چند نماینده بود تا گپ های مردم را به گوش وزیران برسانند و گپ های وزیران را به مردم انتقال دهند اما متاسفانه صحبت از راه دیپلوماتیک و منطقی به نظر این مردم کمی سخت به نظر می رسد .


۶ نظر:

ناشناس گفت...

سلام در مطلب بالا من نمتیوانم نظر بدهم ولی اینجا مینویسم این خیلی خوب است که دولت به خاست مردم توجه کند این نشان میدهد که مردم ما به بلوغ فکری و سیاسی رسیده است و این حقشان است که دولت مستقیم حرف بزند
خدانگهدار

زواری گفت...

سلام. متاسفانه همیشه در لحظات حساس تاریخی ما خرابکاری می کنیم. فعلا وضع بهصود و مسئله کوچی ها در اولویت است. بعد از سالها وزرا امده اند بامیان اینکه خیلی خوب است. تلاش کنید مردم را به حرف زدن بکشانید. شنیده بوم مردم بامیان خیلی رشد کرده اند. آه از این چندنفر سودچو که همیشه می خواهنند از اب گل آلود احساسات مردم ماهی بگیرند

ناشناس گفت...

سلام
به نظر من يك عده افرادي كه از اين جريانها نفع مي برد پشت اين نابساماني هاست كه هوشياري شما افراد تحصيل كرده در آن جا مي تواند باميان را از يك ناامني نجات دهد
موفق باشي بتول جان

ناشناس گفت...

خانم محمدی سلام.
تشکر از گزارش خوبی که نوشته اید.
ولی در پاراگراف اخر خواست مردم را غیر منطقی دانسته اید و گفته اید که این در خواست غیر منطقی است که سر چوک تصمیم گرفته شودو ... با سخن شما در عرف دیپلماتیک موافق هستم. ولی در افغانستان کسی منطق سرش نمیشود. ان چند وزیر از کوچی هیچ دست کمی ندارد. کوچی از یک راه مردم را چور و چپاول می کند و وزیر اوغو از طریق دیگر. راه همان است.
موفق باشید.
یکی از هم دانشگاهی های شما در قزوین.

Saki گفت...

سلام. شاید مردم به نماینده داشتن همه امیدی ندارند. و البته اعتمادی هم ندارند. آنقدر معامله و معامله گر دیده اند که دیگر از ریسمان سیاه و سفید هم می ترسند. هان؟

ناشناس گفت...

وزیر نوکر مردم باید باشد و هدفش خدمت به مردم نه حکومت / اقایی و چوکی مقام پرستی ...
اینطوری میشود دولت و ملت را ساخت.
در غیر ان فاتحه ان خاک و خطه را خواند.