پنجشنبه، فروردین ۲۷، ۱۳۸۸

هزار و چهار صد سال قبل ...

دیروز جمعی از مخالفین قانون احوال شخصیه طی تظاهراتی محالفت خویش را به طور آرام و مسالمت آمیز در کابل به نمایش گذاشتند اما عده ای از موافقین و طرفداران این قانون تظاهرات را به خشونت کشاندند و با فحش و ناسزا فضا را ناآرام کردند و کار را به خشونت های فیزیکی رساندند.
خبر را که در بی بی سی پخش می کردند با یک خانم مخالف و یک خانم موافق گفتگوی کوتاهی انجام دادند. نکته جالب این جا بود که خانمی که طرفدار این قانون نه چندان عقلانی و دموکرات بود با اطمینان و قاطعیت می گفت 1400 سال پیش چنین قوانینی وضع شده ، زمانی که پیامبر این قوانین را اجرا می کرد چرا کسی زبان به اعتراض نگشود اما حالا همه دست به اعتراض زده اند . از 1400 سال پیش تا به حال هیچ کس حق خود را نمی خواست حالا همه حق خواه شده اند .
نمی دانم باید به این نوع تفکر و دیدگاه خندید یا گریه کرد ؟
از هزار و چهار صد سال قبل تا به حال آیا همه چیز به همان حال باقی مانده است؟ آیا کدام تغییری در هیچ چیز نیامده است؟ پس این مقتضیات زمان که می گویند و حکم بر اساس مقتضیات زمان را برای چه وقت گفته اند؟

۹ نظر:

mehrgan گفت...

braye in naw tafakor bayad gerya kard...faqat gerya,sabz bmanid

M&J گفت...

همزبان و همسایه م ؛ شما زنان و مردان روشنفکر افغان به هيچ وجه نبايد کوتاه بيایيد . ما ایرانی ها رو ببينيد و عبرت بگيريد . اين بی مروت اسلاميون اگر يک قدم عقب نشينی کنيد ، صد قدم جلو ميان ...

ناشناس گفت...

با سلام خدمت برادران عزیز.
این بندگان خدا گناهی ندارد هرچه باشد انها طالبان شیعی دست پروده محسنی قندهاری که یک پشتون متعصب است می باشند.
مگر طالبان همگی پشتون نیستند به قول خود پشتونها چرا تنها اهل تسنن طالب داشته باشد نه شیعی این هم ازشیعیان لعنت خدا هزاران بار بر محسنی این خوک کثیف باد

بهار گفت...

تنها راه چاره بالابردن سطح معلومات و دانش مردم است. تا وقتی که افراد عامی در جامعه هستند این اظهار نظر ها نیز هست و این نیز نیازمند زمان است. این نسل درصدی افراد مانند شما هستند ولی نسل بعد اکثریت با شما خواهد بود.
موفق باشید

بهار گفت...

یادم رفت بگم افتخار میکنم که همزبان شما هستم و از این به بعد بیشتر به بلاگتان سر خواهم زد

ناشناس گفت...

آخر اين چه رسم است مگر نام مملكت ما جمهوري اسلامي نيست پس ديگر چرا به قوانين اسلامي آن اعتراض مي كنيم
همه مي دانند در كشور هاي اسلامي مردم ايران از نظر فكري از پيشتازان معرفت هستند و اين قوانين سالهاست در ايران اجرا ميشود و مشكلي هم وجود ندارد اما عده اي به اسم روشنفكر فكري ندارند

دوست گفت...

دوست عزیز سلام و خسته نباشید.
یک ضرب المثل قدیمی در بین ما رواج دارد، که می گویند. شری بخیزد، که خیر ما باشد. با قد علم کردن دوباره شیخ محسنی و یک تعداد عالم نماهایش و کفر گفتن مردم ما، هزاره ها یک دقم به عقب نخواهد رفت. و از موضع شان دفاع خواهد کرد. حال ممکن نتیجه به نفع ما نباشد. اما وظیفه ما ایستادن و از حق خویش دفاع کردن است. با این حرکات ناجوانمردانه این شیخ مردم ما کار آزموده تر و پخته تر میشود. و از طرف دیگر بنده این رویارویی هزاره ها به فال نیک می گیرد. شما میدانید، که تا به امروز هیچ کشور جهان بر روی مردم ما اعتماد نداشت و اصلا ما را جز از ایران و یا سر سپرده های راستین ایران می دانست. ولی بعد از این جهان متوجه ما خواهد شد. که نه این مردم ایرانی و ایرانی پرست نیستند. مردم صلح جو، مترقی و دوست داشتنی هستند. حد اقل مهر ایرانی بودن از پیشنانی مردم ما پس شد.
خداوند یار و مددگار شما

حامد خاوری گفت...

سلام خانم محمدی!
بر قرار باشی ازینکه با ما دیدی. هر چه را دیدی از ما باز ببین. باز آمدم شاید دراز امدم با راز! ساز دارد هر چه قاز می کند پرواز. باز!؟

ناشناس گفت...

دوست عزیزی که از کشور همسایه ما ایران می گفت :

نمی دانم آیا ایران را دیده ای یا فقط شنیده ای اما در ایران این گونه است :

1) مرد حق ندارد زن دوم بگیرد مگر این که زن اول موافق باشد که البته هیج زنی اجازه نمی دهد یکی دیگه کنارش پیدا شود مگر اینکه در حالت های خاص .

2) حق ارث در ایران برای زن و مرد برابر ست .

3) در مورد همخوابگی شان نمی داانم . اما آن طور که ار رفتارشان بر می آید باید که این کارشان هم انسانی باشد . یعنی بسیار انسانی تر از آن چیزی که ملاهای ما نشخوار کرده اند .

4) و با این مقدار مهریه که در ایران هست البته که شاید حتی در امر خانواده انسان فکر می کند که در ایران طرف زن سنگین تر از طرف مرد هست .

موفق باشی