دوشنبه، بهمن ۰۷، ۱۳۸۷

الهه سرور و حرف های دیگر


پنجشنبه شب ، برنامه ستاره افغان : الهه سرور در کمال ناباوری در مرحله هشت بهترین از ادامه راه باز ماند . اما اینکه الهه نماند و نفر هشتم شد مهم نیست. الهه با توانایی و استعدادی که دارد هم چنان ستاره است و تازه درخشیدن گرفته است. مهم این است که چرا الهه باز ماند؟
زمانی که برای اولین بار الهه را بر صفحه تلویزیون طلوع دیدم خوشحال شدم. خوشحال شدم که بالاخره بعضی تابوها در میان ما در حال شکستن و فرو ریختن است. اینکه دختری با آن اعتماد به نفس و غرور می خواند برایم تحسین برانگیز بود و اینکه این دختر تنها دختر این گروه از ستاره ها است و هیچ از دیگران کم ندارد.
آمدیم و آمدیم تا به مرحله هشت رسیدیم. مرحله ای که چیزهایی دیگر بر من ثابت شد و من بسیار متأسّف شدم . اینکه هنوز خیلی چیزها برای مردم ما حل ناشده مانده است. هنوزغیرت و مردانگی بالاتر از بقیه چیزها حرف می زند. مردم ما تاب دیدن دختری هزاره را بر صفحه تلویزیون ندارند. دختری که سرش را بالا می گیرد ، به راحتی در میان دیگران گام بر می دارد و سعی می کند بهترین باشد. گوش این مردم هنوز تاب شنیدن صدای زیبای دختری را ندارد که نشان دهنده نسل نو هزاره است. نسلی که نمی خواهد کم بودن را قبول کند. نسلی که آمده تا با دیگران باشد و حتی بالاتر از دیگران باشد. به خود و توانایی های خود ایمان دارد . و فکر می کند که می تواند .
هنوز نیرویی قوی تر از خود باوری در میان این مردم هست. هنوز نتوانستن برای شان بسیار ساده تر است. هنوز روسری و شال و شنیدن صدای دختر استغفرالله ، منطقی قوی تر است ، منطقی بدون تفکر . هنوز این مردم دلشان می خواهد روی بسیاری چیزها خاک بپوشانند . بمیرند اما به همان سنت های کهنه خویش آویزان باشند.
اگر الهه ، الهه نبود مشکلی نبود . همه تمام تلاش شان را می کردند تا او را به مرحله آخر برسانند اما چرا کسی الهه را حمایت نکرد ؟؟

۴ نظر:

ناشناس گفت...

بتول خانم عالی بود. پس ازدوسال بروز شدم، تشریف بیاورید.

ناشناس گفت...

الهه الهه می شود
اگر با کمی دیسیبلین پیش می رفت. درست است که صدای الهه از لمه سهر پیش بود ولی یک چیز آن پیش نبود و آن هم سنگین و با متین بودنش. در جامعه مرد سالاری کمی زود بود. تنها این نکته را رعایت می کرد الهه پیش می رفت.

ناشناس گفت...

سلام

من هم یک چیزایی در موردش نوشته بودم، اما پستش نکردم شاید به خاطر دموکراسی...
راستی در مورد پست قبلی تعجب من از تعجب اون توریست های مغولی و تعجب شما بیشتره...

آسمان مال تو باد و زمین هم

ناشناس گفت...

هر که باز ماند از اصل خویش باز کی فرو جوید روزگار وصل خویش .
در دوره های قبلی این شوی تلویزیونی نامهای شیر بچه هایی را که از هویت ملیت خود دفاع کرده اند را از یاید نبردهایم. مرد م هزاره به تمام معنا پشتیبان هنرمندان خود هستند . عالم هنر دوست را فراموش نکرده ام . روزی که در اولین مرحله هرکس خود را معرفی می نمود و بیان میکرد که در از کدام ولسوالی است الهه با مکس و تامل گویا از زادگاه و مردم خود می شرمد از معرفی خود به عنوان یک هزاره شرم شد . این هم حق او . او یک بار خود را معرفی می کرد . آنگاه حمایت این قوم مظلوم را می دید .