شنبه، دی ۲۸، ۱۳۸۷

مغول ها و مشابهت با هزاره ها


چند روز پیش یک گروه فیلمساز مغولستانی که در حال ساخت مستندی درباره تیره های مغولی هستند به افغانستان آمده بودند. این گروه یک روز از سه روز سفرشان را به بامیان اختصاص دادند . آمدند . کمی بامیان را دیدند . از زندگی یک خانواده مغاره نشین فیلم گرفتند . یکی دو ساعتی مهمان ما بودند. و رفتند.

آنها تحقیقات زیادی راجع به مشابهت میان مغول ها و هزاره ها انجام داده اند . چهل و چند واژه مشترک مغولی ، هزارگی یافته اند و هنوز هم به تحقیقات خود ادامه می دهند.

به زندگی هزاره ها بسیار علاقه مند هستند. زیاد پرس و جو می کنند و می خواهند همه چیز را درباره هزاره ها بدانند. وقتی من درباره هزاره هایی که در ایران زندگی می کنند ، گفتم . چشم شان برق زد و هی راجع به آنها سئوال کردند . انگار در همان یکی دو ساعت می خواستند همه اطلاعات مربوط به هزاره ها را بکشند بیرون.

آنها هیچ کدام انگلیسی یا کدام زبان دیگر به جز مغولی نمی دانستند و مترجمی از گروه خودشان داشتند که حرف های دیگران را برایشان ترجمه می کرد.

نکته قابل توجه : ما همان شب مهمان دیگری هم داشتیم که یک کودک یک و نیم ساله داشتند. یکی از دوستان که همراه گروه فیلمسازی بود به شوخی گفت بیا با نلقه ( NELQA = در هزارگی به معنی نوزاد ، کودک ) عکس بگیر که این کلمه نلقه تمام مغول ها را به هیجان آورد . آنها هم به کودک نلقه می گویند. ( این برای من هم جالب بود )



۳ نظر:

ناشناس گفت...

سلام خیلی جالبه . اما مواظب باش حرفهایی که زدی مخالفان بسیاری دارد

ناشناس گفت...

خانم بتول در کجای ایران مردم هزاره است که شما ازان گوشزد کرده اید و اگر منظور شما مهاجرین است این یک در تمام دنیا وجود دارد..

ناشناس گفت...

من خودم یک هزاره ی ایرانی هستم.البته هزاره ها در ایران به خاوری و بربری معروف اند و در ایران در اقلیت اند.من خودم با کلی تحقیق متوجه شدم که هم نژادی هایی در افغانستان دارم و از این بابت خیلی خوشحال هستم زیرا همیشه برایم سوال بود که چرا بعضی از برادران مهاجر افغانی به ما خیلی شباهت دارند و چون ما در ایران در اقلیت هستیم برایم این موضوع خیلی جالب بود و حالا هم به این موضوع و گذشته ام افتخار می کنم.
خاوری ها در ایران بیشتر تو مشهد و خراسان و قم هستند.