چهارشنبه، فروردین ۰۳، ۱۳۹۰

نوروز در بامیان

سال 1389 به پایان رسید و روز از نو ، روزی از نو!

و نوروزی دیگر !
امسال هم ، چون سالهای دیگر روز اول نوروز با بالا شدن جَنده ( یا توغ به معنای درفش و عَلَم ) در زیارتگاه ها آغاز گردید.
زنان و مردان با شور و شوق فراوان و دست های حناکرده و لباس های رنگارنگ به میر هاشم و میر سید علی یخسوز ( دو زیارتگاه مشهورمرکزبامیان ) رفته و بعد از شنیدن سخنرانی ها با بالا شدن جنده ، نو شدن سال را جشن گرفتند.
بعد از ظهر نوروز هم برنامه اکوتوریزم بامیان سومین جشنواره نوروزی خود را بر پا کرده بود که همچون سالهای گذشته با استقبال شدید مردم روبرو شد.
برنامه اکوتوریزم نمایشگاه صنایع دستی و خوراکی را هم در کاروانسرایی رو بروی بودای بزرگ برپا کرده بود که آنجا هم مملو از بازدید کنندگان داخلی و خارجی بود.
شب قبل از نوروز این نمایشگاه با حضور جمعی از رؤسای دولتی و ژورنالیستان و باشندگان بامیان افتتاح شد که در آغاز با نور افکنی بر بودای بزرگ توسط پی آر تی بامیان (نیوزیلندی ها) همراه گردید.
تنوع نمایشگاه امسال بیش از سالهای گذشته بود اما برنامه های جشنواره به خوبی سالهای گذشته نبود (البته به نظر من ) .

صلصال نورانی










حضور پر رنگ مردم در جشنواره نوروزی



نمایشگاه صنایع دستی




...

سه‌شنبه، اسفند ۱۷، ۱۳۸۹

راه پیمایی روز جهانی زن

امروز سه شنبه هشت مارچ 2011 عده ای از زنان بامیان با برپایی راهپیمایی نمادین از روز جهانی زن تجلیل به عمل آوردند و همبستگی خود با دیگر زنان را در سایر شهرها و کشورها اعلام نمودند.
این زنان که از اقشار مختلف جامعه بودند با در دست داشتن پلاکاردها و شعارهایی چون (زن باسواد،جامعه باسواد) (عدالت اجتماعی تساوی حقوق زن ومرد) (بیایید فرهنگ عطوفت با زنان را جانشین خشونت سازیم) و ... از چوک بابه مزاری تا هتل نوربند قلا را راه پیمایی کردند.
زنان حاضر در راه پیمایی بعد از رسیدن به نوربند قلا در محفلی که به همت ریاست امورزنان بامیان و با همکاری مالی UNDP برگزار شده بود شرکت کردند. تعدادی از زنان هم به علت نداشتن دعوتنامه نتوانستند در محفل شرکت کنند.









این هم مردان تماشاچی
و یک زن تماشاچی


...







یکشنبه، اسفند ۱۵، ۱۳۸۹

مزاری؛عدالت و حق خواهی


دیروز شنبه 14 حوت 1389 سمینار یک روزه «مزاری؛عدالت و حق خواهی» به ابتکار جمعی از فرهنگیان بامیان برگزار گردید.
در این سمینار کوشش بر آن شد تا اندیشه ها و نظریات رهبر شهید،استاد مزاری بازخوانی و تحلیل گردد که این امر با سخنرانی محمد صادق علی یار،علی امیری،سرور جوادی و باز محمد فروغ محقق شد.
علاوه بر سخنرانی که روال معمول تمام سمینارها است،خواندن سرود توسط گروه سرود آشیانه سمر،دکلمه شعر توسط ابراهیم تولا و نوای دمبوره ناصر سروش بر زیبایی و تنوع محفل افزوده بود.
پس از خواندن قطعنامه،شرکت کنندگان از محل برگزاری سمینار تا چوک بابه مزاری پیاده رفتند و با نثار حلقه گل، نام و یاد شهید مزاری و دیگرشهدا را پاس داشتند.

عکس ها از مهدی مهرآئین








...